In Digest, Media critique, Ukraine

By Anna Dolgov, The Moscow Times, Oct 19, 2015

A Ukrainian television channel has published a statement by its former producer, claiming officials from President Petro Poroshenko’s administration banned the channel from broadcasting footage of a handshake the Ukrainian leader exchanged with his Russian counterpart Vladimir Putin at a recent meeting.

Poroshenko and Putin shake hands in Minsk, Belarus on Feb 11, 2015

Poroshenko and Putin shake hands in Minsk, Belarus on Feb 11, 2015

The handshake took place at the start of a meeting in Paris on Oct. 2, but when television channel 112 Ukraina was preparing a report about the gathering, it received a “barrage of calls” from the presidential administration and security services “about the unacceptability of showing the handshake on the air,” former producer Viktor Zubritsky said on his Facebook page Sunday.

“So, Poroshenko shook Putin’s hand, but did not want Ukrainians to known about it,” Zubritsky said. “And somehow strangely, all of Ukraine’s television channels did not notice that event.”

The television channel reprinted the post in full on its website, without adding any comment. It also included a photo, credited to France’s Foreign Ministry, of Putin and Poroshenko shaking hands.

Zubritsky also accused the Ukrainian president of putting pressure on 112 Ukraina, and linked a recent court warrant to search the channel’s offices to the channel’s refusal to shelve the footage of the handshake.

“Poroshenko, with the help of his cohorts … has been using the usual arsenal of a tyrant — threats of opening or closing criminal cases, threats of revoking the digital [broadcasting] license,” Zubritsky said.

The channel is under investigation on suspicion of money laundering, Zubritsky said, describing the case as punishment for 112 Ukraina’s critical coverage of the president.

“This final refusal to ‘not show his handshake’ has led to a Ukrainian court approving on Friday, Oct. 16, a warrant to search within a month the offices of 112 Ukraina television and to seize all computers, digital data-storage devices and so on,” Zubritsky said. “In other words — to carry out technical moves toward terminating the television channel’s work.”

The 112 Ukraina channel has received several government warnings this year for supposedly violating the terms of its broadcasting license, Russia’s RBC business news agency reported.

Putin and Poroshenko, along with French President Francois Hollande and German Chancellor Angela Merkel, met in Paris on Oct. 2 in an attempt to bring peace to eastern Ukraine, where Moscow-backed separatists are fighting Kiev government forces.

*****

EDITOR’S NOTE: We remind our readers that publication of articles on our site does not mean that we agree with what is written. Our policy is to publish anything which we consider of interest, so as to assist our readers in forming their opinions. Sometimes we even publish articles with which we totally disagree, since we believe it is important for our readers to be informed on as wide a spectrum of views as possible.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search

Translate »