In Digest, Media critique, Russia

RT.com, July 13, 2015

Barclay’s Bank in the UK has frozen a Rossiya Segodnya news agency account without explaining its reasons. The agency’s head Dmitry Kiselyov has called it “censorship.”

Rossiya Segodnya Russian news agency

Rossiya Segodnya Russian news agency

“To close the account of one of the world’s leading news agencies is censorship, the direct obstruction of journalists’ work,” Dmitry Kiselyov said. “What kind of press freedom and democracy can Britain claim to have if it prevents one of the world’s largest news agencies from working in the country?”

No formal notification of the move or justification for it was immediately provided. A source in the banking sector told the agency the Exchequer has put Dmitry Kiselyov on an anti-Russian sanctions list, which could have led to the news agency’s account being frozen.

“This is illegal,” Rossiya Segodnya’s Editor-in-Chief Margarita Simonyan tweeted. “The sanctions imply that Kiselyov cannot travel to Europe and have personal bank accounts there. No sanctions were imposed on Rossiya Segodnya news agency.”

Kiselyov is one of the people subjected to financial and travel sanctions in the EU. These restrictions have been imposed on a number of Russian officials in connection with Moscow’s stance over Ukraine crisis.

Media censorshipThe sanctions list, which includes the head of Rossiya Segodnya news agency, was published on March 21. It characterizes Kiselyov as “central figure of the government propaganda supporting the deployment of Russian forces in Ukraine.”

Russia’s ambassador in the UK, Alexander Yakovenko, tweeted that the move is an example of using censorship against media that provides an alternative point of view.

This is not the first time authorities in Europe have taken measures to disrupt Russian media from operating there. Earlier this month, Poland’s media watchdog launched a procedure to revoke the license of Radio Hobby, which airs Russia’s Sputnik News agency’s radio shows. The watchdog said that the radio has broken a broadcasting law by “handing over some of its authorized airtime to a third party, thus forfeiting its right to influence the content and presentation of the broadcast material.” The radio station’s founder believes the move is politically-motivated.

A local channel in Germany, Salve.TV, was probed by a local media watchdog after the channel broadcast an RT Deutsch show ‘The Missing Part’ (‘Der Fehlende Part’). The investigation was initiated by German lawmakers who said that the show was biased towards Russia.

Last month, the EU drafted a plan to counter what it sees as “Russian disinformation activities” calling for “promotion of EU policies” in the post-Soviet space and the implementation of measures against Russian media.

The nine-page paper drafted by the EU Foreign Service specifically mentions RT, which according to the report broadcasts “fabrications and hate speech from their bureaus in EU cities.”

The Russian Foreign Ministry lashed out at the EU over the report, saying that the proposed plan is violating the right to freedom of expression and creating conditions of total discrimination against Russian media.

RT’s Editor-in-Chief Margarita Simonyan stressed that while there are hundreds of Western media speaking in one voice, the EU is trying to push out RT – one of the few alternative sources of information in the international news media.

Read also:
Articles compiled in the ‘Media critique‘ section of the New Cold War.org website.

*****

EDITOR’S NOTE: We remind our readers that publication of articles on our site does not mean that we agree with what is written. Our policy is to publish anything which we consider of interest, so as to assist our readers in forming their opinions. Sometimes we even publish articles with which we totally disagree, since we believe it is important for our readers to be informed on as wide a spectrum of views as possible.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search