In Multipolarity

Published by TeleSUR, Jan 8, 2017

Abby Martin, the host of TeleSUR’s ‘Empire Files‘ has issued the following response to the Jan. 7, 2017 New York Times article falsely representing her work at RT America.

Abby Martin reports for TeleSUR on illegal Israeli settlements in Palestine

The long-awaited report by the Director of National Intelligence (DNI), allegedly proving Russian “interference” in the US election, includes a section solely dedicated to bashing RT, and specifically calls out my former show ‘Breaking the Set’, which ended two years ago, as a propaganda vector marking the beginning of the Kremlin attempt to subvert American democracy.

Desperate to push this US intelligence narrative, The New York Times called the report “damning and surprisingly detailed,” while adding that it includes no actual evidence.

The very next day, on Jan. 7, the Times published another piece titled ‘Russia’s RT, The Network Implicated in U.S. Election Meddling’ [weblink below].”

In the article, NYT journalist Russell Goldman used two blatantly false statements about my work at RT to support the argument that the network is simply a Putin-dictated propaganda outlet. First, he stated “…two anchors who quit during live broadcasts say the network is a propaganda outlet.” I did not quit during a live broadcast, nor did I say that the network is a propaganda outlet.

He goes on to say “…Abby Martin, who said before quitting, ‘What Russia did was wrong.’” Any cursory research into the referenced quote—when I spoke out against Russia’s military entrance into Crimea and the network’s glorification of it—will find that not only did I not quit on air, but that I continued my show for an entire year afterward.

I was interviewed about my on-air statement on many major news stations, from BBC to CNN, where I defended my editorial freedom and also called-out the double standards and hypocrisies in their coverage.

RT issued an official statement in support of my freedom to state my opinion on the network. Over the course of the next year, I continued to voice my concerns and opinions about Russia, from MH-17 to the Ukraine crisis, unfiltered.

I quit the network on my own terms in February 2015 because I wanted to do more in-depth investigative reporting, not because I believed it to be a propaganda outlet.

The Times issued a correction after these false accounts were featured prominently on their website for over 19 hours. But their correction still misrepresents the facts to push their narrative. The correction reads “this article misstated when the RT anchor Abby Martin left the network. She quit sometime after denouncing on air Russia’s war in Ukraine, not during the live broadcast.”

The error in their article was not simply about when I quit, but the reason and circumstances for leaving the network. The article still implies that I left over this political disagreement. Additionally, they removed from the article the line “two anchors who quit during live broadcasts say the network is a propaganda outlet,” but they do not note that change in their correction addendum, as is standard.

The article now includes a modified sentence: “Abby Martin quit some time after denouncing Russia’s incursion on air. ‘What Russia did was wrong,’ Ms. Martin said.” This new line twists the truth, omits the facts, and ironically contradicts their entire argument.

The glaring fact is that I spoke out about the actions of Putin, Russia and RT’s coverage of it on air, and not only was I not fired, but I still had the prime time opinion show on the network for another year.

That begs the question to the NY Times: if RT is simply a Kremlin mouthpiece, how was I allowed to do this and still be featured prominently on the network?

It appears that the Times is, once again, working to push a false perspective being promoted by U.S. government officials and agencies. To paint RT in such a cartoonish, totalitarian fashion—and to promote the idea that it is subverting U.S. democracy—is the dangerous state propaganda that we should be worrying about.

Related:
Russia’s RT: The network implicated in U.S. election meddling, by Russell Goldman, New York Times, Jan 7, 2017

… That same year, an RT America anchor quit during a live broadcast to protest the network’s coverage of Russia’s invasion and occupation of Crimea. “Personally, I cannot be part of a network funded by the Russian government which whitewashes the actions of Putin,” said Liz Wahl. Another anchor, Abby Martin quit some months after denouncing Russia’s incursion on air. “What Russia did was wrong,” Ms. Martin said…

Correction: January 8, 2017: An earlier version of this article misstated when the RT anchor Abby Martin left the network. She quit some months after denouncing on air Russia’s war in Ukraine, not during that broadcast.

*****

EDITOR’S NOTE: We remind our readers that publication of articles on our site does not mean that we agree with what is written. Our policy is to publish anything which we consider of interest, so as to assist our readers in forming their opinions. Sometimes we even publish articles with which we totally disagree, since we believe it is important for our readers to be informed on as wide a spectrum of views as possible.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search

Translate »